Kvalitetsarbete handlar om så mycket mer än att bara kontrollera att en produkt eller tjänst uppfyller uppsatta krav. Kvalitetsarbete handlar också om att ha goda kommunikationsvägar, att engagera medarbetarna, ständigt utveckla sin kompetens samt att ha en metodik för att förebygga eller korrigera problemområden. Givetvis har kursen utgångspunkt i den senaste versionen av standarden, nämligen ISO 9001:2015.
Kursen ger dig
Kursen ger dig kunskaper om standarden ISO 9001:2015 samt hur man praktisk kan tillämpa kraven. Kursen ger dig också en helhetsbild av att kvalitetsarbete och kvalitetsledning handlar om att styra hela verksamheten och inte bara produktion/tjänster.
Målgrupp
Kursen vänder sig till alla som, oberoende av arbetsuppgifter, vill ha en grundläggande förståelse för kvalitetsarbete, kvalitetsledning och ISO 9001:2015. För dig som ska arbeta som kvalitetsansvarig, kvalitetssamordnare, kvalitetschef eller internrevisor är kursen extra värdefull.
Ur kursens innehåll
- Kvalitetsbegrepp och principer för kvalitetsarbete och kvalitetsledning
- Processer och processkartläggning
- Genomgång och praktisk tillämpning av delkraven i ISO 9001:2015
- Utökat fokus på nya versionen av ISO 9001:2015, inkluderande bland annat krav på intressentanalys, riskbaserat arbetssätt och utökat ledningens ansvar
- Att införa ett kvalitetsledningssystem
Upplägg för kurstillfällen på distans
Kurstillfällen på distans genomförs utifrån vårt digitala klassrum i vårt system för E-learning. Där får du tillgång till allt kursmaterial och kan interagera med kursledaren och de andra kursdeltagarna. Föreläsningen sker via Teams eller motsvarande och det kommer finnas möjligheter till diskussioner och erfarenhetsutbyte.